Een kijkje bij een inspiratiesessie over leesbevordering

“Ah, dit is echt geen boek voor mijn studenten,” klonk het van een van de tafels. Maar even later hoorde je: “Oh, dit is juist perfect voor die van jou!”

       

Deze herfst mochten we een kijkje nemen op het mbo-college Ter Aa in Helmond, waar onze Adviseur Leesbevordering Sarah Pronk een inspiratiesessie over leesplezier gaf. Al snel werd duidelijk hoe inspirerend het kan zijn om met collega’s over boeken te praten. Om zelf te merken wat écht goed werkt om iemand te enthousiasmeren over lezen, en erachter te komen welke handvatten er zijn om de juiste boeken aan te reiken. En dat enthousiasme werkte aanstekelijk.

Verschillende lezers
De docenten Nederlands die deelnamen aan de inspiratiesessie vormden een goede afspiegeling van hoe divers een klaslokaal kan zijn. Niet alleen verschilden ze zelf erg in hun leesgedrag, ook gaven ze elk les aan een totaal andere groep studenten. Sommige docenten gaven les aan studenten in de zorg, anderen aan studenten die een technische opleiding volgen. Het was dus extra belangrijk om te weten hoe ze boeken kunnen aanraden die aansluiten bij de behoeftes en belevingswereld van hun studenten.

Dat de verschillen tussen de docenten onderling juist voordelen konden bieden, bleek al snel. Eén docent had een leesclubje opgericht met studenten, een andere docent zorgde dat ze zelf alle boeken leest die haar studenten lezen. Een docent gaf toe dat ze vaak te weinig tijd heeft om te lezen. De docenten vonden herkenning in elkaars verhalen en meteen werden er over en weer tips uitgewisseld.

Praktisch aan de slag
Sarah liet de docenten aan de slag gaan met verschillende leuke werkvormen. Zo leerden ze hoe ze een boek kunnen inschatten op geschiktheid voor hun studenten, qua niveau én interesses. Ook ontdekten de docenten hoe divers het aanbod van jeugdboeken is – er is echt voor ieder wat wils. Alle passende boekentips werden meteen opgeschreven.

Naarmate de middag vorderde, nam het enthousiasme onder de docenten verder toe. Zelfs de docenten die aan het begin misschien nog wat twijfels hadden, begonnen in te zien dat lezen ook hun studenten kan aanspreken, mits ze de juiste begeleiding en boekentips krijgen. Het sprankelende enthousiasme van Sarah werkte aanstekelijk en toonde aan hoe belangrijk het is dat je als docent zelf ook enthousiast bent over lezen. Want die passie slaat over op je leerlingen of studenten – en dat kan het verschil maken.

Elke student kunnen helpen
We spraken kort met een van de deelnemers: Anneke, die onder andere lessen Nederlands geeft aan studenten die worden opgeleid tot onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Ze vertelt dat ze sinds een tijdje in elke les eerst een kwartier lang vrij lezen. De studenten krijgen de ruimte om zelf te kiezen wat ze willen lezen. Toch bleek het nog wel lastig om studenten een specifiek boek te adviseren.

“We zijn er aan toe om te leren hoe we de studenten kunnen begeleiden,” vertelt Anneke, “met name de studenten die er tegenop zien, of die niet aan het lezen gaan.”
Ze viert in elk geval elk klein of groot succes: als een student bijvoorbeeld voor de herfstvakantie vraagt of hij een boek mee naar huis mag nemen, en na de vakantie vertelt dat het boek uit is. “M’n moeder begreep er niks van, ik was niet los te krijgen van dit boek. Enne… heb je nog een ander boek voor mij?”

 

Ook aan de slag met leesbevordering?
Wilt u ook uw leerlingen of studenten enthousiasmeren voor lezen? Volg eens een praktische inspiratiesessie! Wij ontwikkelen deze op maat, zodat de sessie aansluit op uw specifieke wensen en behoeftes.

Inspiratiesessies

Heeft u behoefte aan meer verdieping of werkt u met een specifieke doelgroep? Kies dan voor een van onze trainingen. We hebben een divers aanbod van trainingen voor docenten, leesconsulenten en mediathecarissen in het vmbo, mbo, de ISK (vo) en het NT2 (mbo).

Trainingen

 

Nieuws